Oplossing voor privacyprobleem op Eerste Harthulp

Jarenlang stoorde CC-verpleegkundige Jacqueline Franken het dat patiënten op de Eerste Harthulp nauwelijks privacy hebben. Afgelopen zomer deelde zij het probleem met Bravis-collega's tijdens Pitch Stop & Go. Enkele maanden later was haar idee omgezet in een pilot.

Tijdens Pitch Stop & Go krijgen innovatieve Bravis-medewerkers een duwtje in de rug bij het uitrollen van hun idee. Elke keer staat een team van experts startklaar om hun collega’s verder op weg te helpen. In juni hield Jacqueline Franken een pitch over het privacyprobleem op de Eerste Harthulp. Dit probleem doet zich vooral voor op de kamer met vier bedden. “Tussen de bedden hangt alleen een gordijntje. Alles wat de arts met een patiënt bespreekt, is door de anderen in de kamer te volgen. Als ziekenhuis ben je verplicht de privacy van de patiënten te waarborgen. Maar ook in de patiëntenenquêtes kwam het gebrek aan privacy telkens naar voren”, vertelt Jacqueline. Met het team werd wel naar oplossingen gezocht, maar die bleken in de huidige situatie niet haalbaar.

Pitch
Jacqueline besloot niet langer te wachten en klopte bij Pitch Stop & Go aan. “Ik mocht een pitch houden voor een groep mensen van allemaal verschillende afdelingen binnen het ziekenhuis. Dat was heel leuk om te doen”, blikt de verpleegkundige terug. “Ik had me goed voorbereid en had al gezocht naar mogelijkheden om het privacyprobleem op te lossen. Tijdens mijn zoektocht stuitte ik op geluidswerende gordijnen die langs een patiëntenbed hangen. Zij zijn gemaakt van een materiaal dat geluid zowel absorbeert als weert. De gordijnen kunnen 5 tot 15 decibel geluid verminderen.”

Vol vragen
Hoewel de oplossing voor het probleem was gevonden, zat Jacqueline nog vol vragen. “Ik wilde weten of de gordijnen hygiënisch genoeg zijn, of ze bij ons toepasbaar zijn, of ze voldoende geluid tegenhouden, wat er moet gebeuren om ze te kunnen gebruiken etc.”, somt ze op. De experts bij Pitch Stop & Go kwamen met de antwoorden. “Het wetenschapsbureau heeft een programma opgesteld voor de nulmeting. Met een decibelmeter hebben we onder verschillende omstandigheden gemeten. Het geluidsniveau op de kamers is tussen de 45 en 75 decibels. Dat is best veel, want 50 decibels is nog verdraagzaam. Voor de nacht wordt zelfs maximaal 40 decibels nagestreefd. Nu gaat het bij ons met name om de privacy. Hoor je met de gordijnen ook daadwerkelijk minder van wat er gezegd wordt? Dat weten we pas als de gordijnen er hangen.” Het Facilitair Bedrijf hielp bij de aanschaf. “Deze afdeling vond een winkel in Roosendaal die de gordijnen kon leveren.
De afdeling Hygiëne en Infectiepreventie heeft gekeken of het materiaal goed wasbaar is. We hebben als proef voor twee bedden gordijnen aangeschaft. Mocht het helpen, dan breiden we het uit.”