Cognitieve gedragstraining bij langdurige slapeloosheid

Het Bravis ziekenhuis biedt cognitieve gedragstraining bij langdurige slapeloosheid aan. Er is sprake van langdurige slapeloosheid (chronische insomnia) wanneer slaapklachten langer dan drie maanden duren en aanleiding geven tot klachten overdag. Denk hierbij aan vermoeidheid, vergeetachtigheid, minder goed kunnen onthouden, spanning en somberheid. De groepsbehandeling Cognitieve Gedragstraining bij langdurige slapeloosheid (CGT-insomnia) is voor mensen bij wie slecht slapen op de voorgrond staat en beperkingen geeft in het functioneren overdag. In deze folder vindt u meer informatie over de cognitieve gedragstraining.

Inleiding

Er is sprake van langdurige slapeloosheid (chronische insomnia) wanneer slaapklachten langer dan drie maanden duren en aanleiding geven tot klachten overdag. Denk hierbij aan vermoeidheid, vergeetachtigheid, minder goed kunnen onthouden, spanning en somberheid.

Oorzaak

Soms zijn de slaapproblemen het gevolg van een medisch probleem. Dit dient dan eerst behandeld te worden. Ook kunnen de slaapproblemen samen gaan met andere klachten zoals angst- en stemmingsstoornissen. Wanneer deze klachten op de voorgrond staan, wordt geadviseerd eerst die te behandelen. Dikwijls is er geen duidelijke oorzaak (meer) voor de slapeloosheid. Het slecht slapen wordt in stand gehouden door elkaar versterkende factoren. Denk hierbij aan negatieve gedachten over slaap, moeite hebben met ontspannen en een slechte nacht compenseren door lang op bed te blijven liggen.

Doelgroep

De groepsbehandeling Cognitieve Gedragstraining bij langdurige slapeloosheid (CGT-insomnia) is voor mensen bij wie slecht slapen op de voorgrond staat en beperkingen geeft in het functioneren overdag.

De behandeling

De afdeling psychiatrie biedt een groepsgerichte cognitieve gedragstherapie voor mensen met langdurige slapeloosheid. Uit onderzoek blijkt dat deze behandeling uw slaap, stemming en kwaliteit van leven kan verbeteren. Doel is de factoren die de slapeloosheid in stand houden aan te pakken.

In de training wordt aandacht besteed aan:

-          Informatie over slaap en slaapadviezen.

-          Inzicht in eigen slaap verwerven door registratie van slaappatroon en activiteiten overdag.

-          Verandering van slaapgedrag.

-          Leren ontspannen.

-          Veranderen van gedachten die u belemmeren bij het slapen.

 

Van belang is dat u op de trainingen aanwezig bent en actief met uw problemen aan de slag gaat. De training vraagt inzet. De opdrachten komen in overleg met u tot stand maar kunnen intensief zijn; het effect treedt vaak pas na enkele weken op.

Praktische informatie

De training bestaat uit zeven wekelijkse bijeenkomsten van anderhalf tot twee uur. Na zeven weken is er een follow-up bijeenkomst.

De groep bestaat uit maximaal 9 deelnemers.

Voordat u de training gaat volgen heeft u een individueel gesprek met een psychiater en een individueel gesprek met één van de trainers.

 

08/18

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen? Stel ze gerust via de app BeterDichtbij.
Ontbreekt er informatie in deze folder?