BeterDichtbij: "Er is eigenlijk geen patiënt die het niet prettig vindt"

Met de BeterDichtbij-app kunnen patiënten makkelijk een vraag stellen aan een zorgverlener. Handig voor niet-dringende vragen en als je geen zin hebt om in de wacht te hangen. Internist Ingrid Rietveld (foto) en haar collega's van de Endocrinologie-vasculaire geneeskunde werken sinds een half jaar met de app en vinden het een mooie toevoeging. Ingrid: "Er is eigenlijk geen patiënt die het niet prettig vindt."

Volgens Ingrid werkt de app goed, waardoor het voor patiënten laagdrempelig is. "Er zijn natuurlijk altijd mensen die minder met digitaal contact hebben, maar er zijn eigenlijk maar heel weinig patiënten die de app niet willen. De meesten zeggen wel: 'Wat handig'. Maar ook voor ons werkt de app goed. Het secretariaat kan bijvoorbeeld de vragen via BeterDichtbij beantwoorden op momenten dat het even iets minder druk is. En voor mij als specialist is het heel fijn dat ik bij uitgebreide vragen zelf kan lezen wat patiënten opschrijven. Er zit niemand tussen, waardoor er minder ruis is."


Digitaal vinger aan de pols

Maar niet alleen voor vragen is het contact laagdrempelig. Soms is een extra afspraak niet nodig, omdat digitaal vinger aan de pols kan worden gehouden. Ingrid: "Als ik een patiënt doorverwijs naar een ander ziekenhuis, dan is het prettig dat een patiënt via de app een korte terugkoppeling kan geven. Maar ook bij het uitschrijven van nieuwe medicatie plande ik voorheen regelmatig een belafspraak in om te horen hoe het gaat. Als patiënten nu via de app laten weten dat ze last hebben van bijwerkingen, dan kan ik direct andere medicatie voorschrijven. Ik hoef daar geen aparte controle-afspraak meer voor in te plannen.” ."  

Uitbreiden  

Op de afdeling is Ingrid samen met haar collega's aan het kijken hoe ze het gebruik van BeterDichtbij kunnen uitbreiden. "We zijn aan het kijken of we BeterDichtbij kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld het doorgeven van goede bloeduitslagen. Dat zal niet voor alle patiënten gelden, maar we zijn wel aan het nadenken wat en voor wie dit interessant kan zijn."

Het aantal afdelingen waar patiënten via BeterDichtbij contact mee kunnen opnemen nemen groeit snel. Peter Reijnaars, zorgmanager en projectleider van BeterDichtbij: "Alle poliklinieken gaan uiteindelijk werken met BeterDichtbij. Aan het einde van dit jaar zitten we op zo'n tachtig procent van alle afdelingen. De laatste afdelingen volgen in het eerste kwartaal van 2024. Daarnaast zijn we volop bezig met het testen van beeldbellen als standaard voor beeldbelgesprekken. Het grote voordeel is de koppeling met het electronisch patiëntendossier. Maar het moet voor zowel patiënten als zorgverleners goed en stabiel werken. Samen met BeterDichtbij zijn we daar mee aan de slag."