Leefstijlloket wijst de weg naar een gezonder leven

In het Leefstijlloket in het Bravis ziekenhuis in Roosendaal werken leefstijlmakelaars Marianne en Quirine. In nog geen jaar tijd (januari-november 2024) hielpen zij 84 cliënten op weg naar een gezonder leven. Leefstijlmakelaar Marianne: “Mensen komen binnen als patiënt. Maar vanaf het moment dat ze binnenstappen zie ik ze als inwoner, als mens. Ze bepalen zelf waar ze mee aan de slag willen.”

Van de 84 cliënten was 57% vrouw en 43% man. De meerderheid van de cliënten is tussen de 50-64 jaar oud. Cliënten worden verwezen door de specialisten van de afdelingen interne geneeskunde,  maag- darm- leverziekten en gynaecologie. Marianne: “We hadden een periode dat de wachtlijst opliep. Door ons werkproces nog efficiënter in te richten, lopen we dat nu weer in. Ook zijn er extra uren beschikbaar gekomen die we mogen inzetten voor het Leefstijlloket.”

Stap voor stap

De wens is dat uiteindelijk alle afdelingen cliënten gaan verwijzen. De afdelingen Cardiologie en Revalidatie zijn de eerstvolgende. Er wordt gekeken naar de cliënten waar het meeste winst te behalen is op het gebied van leefstijl. Marianne: “Het traject is het meest effectief als mensen zelf realistisch kijken naar wat ze zouden kunnen veranderen. Je leefstijl in één keer omgooien gaat niet. Dat gaat stap voor stap. Als je je voeding aan wil passen, begin dan bijvoorbeeld eens met een gezond ontbijt.” Marianne en haar collega zijn nadrukkelijk geen coaches, maar makelaars: “Wij wijzen mensen de weg. We vullen samen het spinnenweb in van Positieve Gezondheid en vragen welke stap zij zelf willen nemen om hun leefstijl te verbeteren. Dat kan bijvoorbeeld zijn een rondje wandelen of hardlopen, stoppen met roken of afvallen.”

“De leefstijlmakelaar gaf me toepasbare adviezen en dat heeft me gemotiveerd om stappen te zetten. Ik ben drie keer per week gaan sporten, ga naar de praktijkondersteuner voor mentale ondersteuning en ben een voedingsschema gaan volgen. Na drie maanden tijd ervaar ik mijn gezondheid op meerdere vlakken heel positief.”

Afvallen door een leuke baan

Uit de laatste resultaten blijkt dat als er door de leefstijlmakelaars wordt doorverwezen, dat het vaakst wordt gedaan naar een diëtist. Marianne: “De diëtist is een bekend specialisme voor mensen en is laagdrempelig omdat het wordt vergoed door de zorgverzekering. Toch is het goed om ook te kijken welke onderliggende redenen er zijn dat iemand overgewicht heeft. Iemand die overbelast is of mentaal niet lekker in zijn vel zit, zal niet makkelijk afvallen. Soms blijkt uit het gesprek met het spinnenweb dat hele andere onderwerpen, zoals zingeving meespelen. Zo had ik een cliënt die fulltime mantelzorger was en toch weer begon met een leuke baan. Daardoor kreeg ze veel meer voldoening in haar leven en ging het afvallen veel makkelijker.”

Toegenomen scores Positieve Gezondheid

Na 3 maanden wordt opnieuw samen met de cliënt het spinnenweb van Positieve Gezondheid ingevuld. Bij de 42 cliënten die het behandeltraject bij het Leefstijlloket hebben afgerond, is gemiddeld genomen de score voor het onderdeel lichaamsfuncties, mentaal welbevinden en zingeving een punt toegenomen. Uit evaluatie blijkt dat cliënten het persoonlijke contact met de leefstijlmakelaars waarderen en gemiddeld scoort het Leefstijlloket bij cliënten een 8. Toch heeft Marianne nog genoeg dromen voor de toekomst: “Nu zijn we toegankelijk voor mensen met een verwijzing van de specialist. Maar liever nog zou ik met mensen in gesprek gaan over hun leefstijl voordat ze überhaupt bij de specialist komen. Zodat we voor iedereen toegankelijk zijn die aan zijn of haar leefstijl wil werken.”