Echo van de lever (elastografie)

U bent door uw behandelend arts verwezen naar de afdeling medische beeldvorming/radiologie van het Bravis ziekenhuis voor een elastografie onderzoek van de lever. In het gesprek met de arts heeft u al informatie ontvangen over de echografie. In deze folder kunt u de mondelinge informatie van onze zorgverlener(s) nog eens nalezen, zodat u zich kunt voorbereiden op het onderzoek.

Inleiding

U bent door uw behandelend arts verwezen naar de afdeling medische beeldvorming/radiologie van het Bravis ziekenhuis voor een elastografie onderzoek van de lever. De elasticiteit van de lever wordt gemeten met behulp van een echoapparaat. Een laborant voert het onderzoek uit.

Voorbereiding op het onderzoek

Vanaf zes uur voor het onderzoek mag u niets meer eten, drinken of roken. Als u medicijnen gebruikt, mag u deze op de dag van het onderzoek innemen met een slokje water.

Belangrijk

Heeft u diabetes?

Gebruikt u insuline? Neem bij vragen over insulinegebruik, enkele dagen voor het onderzoek contact op met uw diabetesverpleegkundige.

Gebruikt u diabetes tabletten? Neem dan enkele dagen voor het onderzoek contact op met de (huis)arts die deze tabletten heeft voorgeschreven.

 

Soms is het voor het onderzoek nodig dat u uw sieraden af doet. Laat waardevolle spullen daarom liever thuis zodat u ze niet kwijtraakt.

Verloop van het onderzoek

Een echografie is een onderzoek waarbij met behulp van geluidsgolven een beeld wordt verkregen van de inwendige organen. De laborant medische beeldvorming zal u uitleg geven over het onderzoek.

  • Tijdens de echo ligt u op een onderzoekstafel.

  • De laborant vraagt u om uw bovenlichaam bloot te maken 
  • Er wordt gel aangebracht op de huid van de bovenbuik 
  • Het echo-apparaatje wordt op de buik geplaatst. Dit is niet pijnlijk. 
  • De laborant beweegt het apparaatje om beelden te maken. 
  • De beelden worden zichtbaar op monitor.
  • Van de beelden worden digitale foto’s gemaakt. 
  • Het onderzoek duurt ongeveer 20 minuten 

Na het onderzoek

U kunt uw dagelijkse bezigheden weer hervatten.

De uitslag

Van de resultaten van het onderzoek maakt de radioloog een verslag. Dit verslag gaat binnen enkele werkdagen naar de arts die u heeft verwezen voor het onderzoek.

 

Heeft u nog geen afspraak voor de uitslag? Neem dan contact op met de secretaresse van uw behandelend arts. Het algemeen telefoonnummer van het ziekenhuis is 088 - 70 68 000. De telefooncentrale van het ziekenhuis verbindt u dan door met het secretariaat van uw behandelaar.

Vragen

Heeft u nog vragen? Stel ze gerust. De afdeling medische beeldvorming/radiologie is op werkdagen te bereiken via onderstaand telefoonnummer.

Uw afspraak

U heeft een afspraak op de afdeling medische beeldvorming/radiologie op de volgende locatie:

 

Bravis ziekenhuis locatie Roosendaal, Boerhaavelaan 25

Medische beeldvorming/radiologie, route 70 begane grond

  

Op _______________dag, ____ - ____ 20 ___ om ______uur.

 

Dit onderzoek kan alleen plaatsvinden op locatie Roosendaal en u moet altijd een afspraak maken.

Melden

Meldt u zich voor het onderzoek aan de balie van de afdeling medische beeldvorming/radiologie.

Verhinderd?

Bent u verhinderd? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan het secretariaat van de afdeling medische beeldvorming via onderstaand telefoonnummer.

Locaties afdeling medische beeldvorming/radiologie, echografie 

Bravis ziekenhuis, locatie Roosendaal

Afdeling medische beeldvorming/radiologie, route 70 op de begane grond

Boerhaavelaan 25

4708 AE Roosendaal

Openingstijden echografie: 08.15 – 16.45 uur.

  

Telefoonnummer: 088 – 70 68 550.

Suggesties en klachten

De organisatie van het ziekenhuis kan altijd beter. Uw suggesties zijn dan ook van harte welkom op het Patiënten Service Bureau. Ook kan het voorkomen dat u niet helemaal tevreden bent over de manier waarop u in ons ziekenhuis behandeld bent. Bespreek dit in de eerste plaats met degene die u daar verantwoordelijk voor acht, bijvoorbeeld de medisch specialist, het hoofd van de afdeling of de laborant medische beeldvorming. Lost dit gesprek niets op, dan kunt u contact opnemen met het Patiënten Service Bureau. Het ziekenhuis beschikt namelijk over meerdere procedures voor de correcte afhandeling van klachten. Het Patiënten Service Bureau kan u daarbij helpen.

 

10/23

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen? Stel ze gerust via de app BeterDichtbij.
Ontbreekt er informatie in deze folder?