Fibroscan

Inleiding

U heeft binnenkort een afspraak voor een fibroscan op de polikliniek Maag-, Darm- en Leverziekten (MDL).

De fibroscan is een echo-onderzoek van de lever dat werkt met geluidsgolven. Aan de snelheid waarmee de geluidsgolven zich in de lever verplaatsen, zien we hoe soepel of stug het leverweefsel is. Op die manier kunnen we onderzoeken of er littekenweefsel (fibrose) in de lever aanwezig is. Ook kunnen we de hoeveelheid leververvetting bekijken.

Voorbereiding op het onderzoek

Vanaf 3 uur voor het onderzoek mag u niets meer eten. U kunt wel blijven drinken. Maar alleen dranken zonder suiker en zonder melk. Als u medicijnen gebruikt, mag u deze op de dag van het onderzoek innemen met een slokje water.

Belangrijk

Bent u diabeet en heeft u vragen over uw medicijnen in combinatie met de voorbereiding van het onderzoek? Neem dan enkele dagen voor het onderzoek contact op met uw diabetesverpleegkundige of behandelend arts.

Verloop van het onderzoek

U maakt u buik bloot en gaat op uw rug op de onderzoektafel liggen. Uw rechterarm legt u zover mogelijk achter uw hoofd. We starten de scan en plaatsen na het aanbrengen van gel, de echokop van de fibroscan op uw huid. Dit gebeurt tussen de ribben op de plek waar uw lever zit, rechtsboven in de buik. De metingen die we doen, voelen aan als kleine tikjes. De meeste mensen ervaren dat niet als pijnlijk. Als we voldoende metingen hebben verzameld is het onderzoek klaar. Meestal duurt het onderzoek 5 tot 10 minuten.

Na het onderzoek

U kunt direct na het onderzoek naar huis. U kunt uw dagelijkse bezigheden weer hervatten.

De uitslag

De uitslag van de fibroscan krijgt u van uw behandelend arts.

Heeft u nog geen afspraak voor de uitslag? Neem dan contact op met de secretaresse van uw behandelend arts.

Vragen?

Heeft u nog vragen? Stel ze gerust via de Beter Dichtbij app of neem telefonisch contact op met de polikliniek Maag-, Darm- en Leverziekten (MDL). Deze afdeling is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08:00 tot 12:30 uur en van 13:30 tot 16:00 uur, via tel: 088-7068358.

Verhinderd?

Bent u verhinderd? Geef dit dan zo snel mogelijk door.

Suggesties en klachten

De organisatie van het ziekenhuis kan altijd beter. Uw suggesties zijn dan ook van harte welkom op het Patiënten Service Bureau. Ook kan het voorkomen dat u niet helemaal tevreden bent over de manier waarop u in ons ziekenhuis behandeld bent. Bespreek dit in de eerste plaats met degene die u daar verantwoordelijk voor acht, bijvoorbeeld de medisch specialist. Lost dit gesprek niets op, dan kunt u contact opnemen met het Patiënten Service Bureau. Het ziekenhuis beschikt namelijk over meerdere procedures voor de correcte afhandeling van klachten. Het Patiënten Service Bureau kan u daarbij helpen.

 

7/24

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen? Stel ze gerust via de app BeterDichtbij.
Ontbreekt er informatie in deze folder?