- U bevindt zich hier:
- Home
- Afdelingen
- Folders
- Informatie behandelovereenkomst poliklinische patiënten
Informatie behandelovereenkomst poliklinische patiënten
Inleiding
Bij aanvraag van uw poliklinische behandeling wordt door uw behandelaar een Individueel Behandel Plan (IBP) opgesteld.
Het IBP gaat over de inhoud van uw behandeling.
In deze folder wordt de inhoud van de behandelovereenkomst weergegeven. De behandelovereenkomst beschrijft de kaders waarbinnen de behandeling plaatsvindt.
Met het ondertekenen van het IBP verklaart u kennis te hebben genomen van deze behandelovereenkomst.
Het opstellen van een Individueel Behandel Plan (IBP)
Uw behandelaar stelt samen met u een plan van aanpak op, een zogenaamd behandelplan. De volgende zaken worden in het IBP beschreven:
- De klachten die tot de behandeling geleid hebben.
- De diagnose die door de regiebehandelaar gesteld is.
- De doelen die gezamenlijk gesteld worden voor de behandeling.
Dit behandelplan wordt zowel door u als door de behandelaar ondertekend en is leidraad voor de behandeling. Het kan, in wederzijds overleg, aangepast worden gedurende uw behandeling. Een afschrift van het behandelplan wordt bewaard in uw digitale patiëntendossier. U ontvangt zelf ook een kopie.
Uw behandelaar maakt met u de volgende afspraken:
- Duur van de behandeling.
- Frequentie van de afspraken.
- Evaluatiemomenten.
Vragenlijsten
Voor en tijdens uw behandeling krijgt u regelmatig een vragenlijst. Dit is een ROM-vragenlijst. ROM is de afkorting van Routine Outcome Monitoring. Dat betekent in het Nederlands: regelmatig uitkomsten meten. Door middel van ROM krijgen we het effect van uw behandeling in beeld. De uitkomst is van belang voor het bepalen van het verdere beleid van uw behandeling. U kunt de antwoorden samen met uw behandelaar bespreken en zo bekijken of de behandeling naar wens verloopt.
Voor het effect van uw behandeling is het dus noodzakelijk dat u de vragenlijsten invult.
Alle instellingen voor geestelijke gezondheidszorg (GGZ) in Nederland werken met deze ROM-vragenlijsten.
Vertrouwelijkheid
Met de door u verstrekte gegevens wordt vanzelfsprekend vertrouwelijk omgegaan. Van uw aanmelding en behandeling wordt een digitaal dossier gemaakt welk tot vijftien jaar na uw behandeling bewaard blijft.
Uw huisarts (en/of uw verwijzer) zal geïnformeerd worden over het beloop van de behandeling en de beëindiging. Het betreft dan die informatie die van belang is voor een goede zorg van de huisarts (en/of verwijzer) na afloop van uw behandeling. Indien het wenselijk is informatie bij andere hulpverleners op te vragen, zal aan u apart schriftelijke toestemming worden gevraagd.
Uw behandelaar en iedereen die bij uw behandeling betrokken is, heeft een geheimhoudingsplicht tegenover derden. Hij/zij kan dus alleen met uw uitdrukkelijke toestemming gegevens over u verstrekken aan bijvoorbeeld een verzekeringsmaatschappij, een keuringsarts of arbodienst.
Een geheimhoudingsplicht mag alleen in noodsituaties doorbroken worden, bijvoorbeeld als er levensgevaar dreigt.
Als behandelafdeling verwachten wij van u dat u ook op discrete wijze omgaat met de informatie die u tijdens uw behandeling eventueel over andere patiënten zou verkrijgen.
Verhindering bij afspraak
Uw behandelaar zal zich inspannen om uw afspraak steeds op de geplande tijd doorgang te laten vinden. Indien dat onverhoopt niet mogelijk is, wordt u daar tijdig van op de hoogte gebracht en wordt er met u naar een nieuwe afspraak gezocht.
Van u wordt verwacht dat u tijdig aanwezig bent. Als u verhinderd bent, dient u indien mogelijk minimaal 24 uur van tevoren via het secretariaat van de polikliniek af te zeggen. In dat geval is het voor uw behandelaar nog mogelijk een andere patiënt gebruik te laten maken van de vrijgekomen tijd.
Inspanningsverplichting
Houd er rekening mee dat het aangaan van een therapie energie en tijd kost en u kan confronteren met pijnlijke gevoelens. Dat kan veel bij u oproepen. Wij raden u aan daarover in gesprek te blijven met uw behandelaar.
Mocht een overweging van het afzeggen van een behandelafspraak zijn dat de behandeling u zwaar valt of dat u niet tevreden bent met het verloop, praat daar dan over met uw behandelaar. Dat lijkt misschien niet gemakkelijk, maar kan een wezenlijk onderdeel van uw behandeling zijn. Voor uw behandelaar is het belangrijk om te weten wat er bij u speelt om goed op u af te kunnen stemmen.
Inzage in uw dossier
U heeft recht op inzage in uw dossier.
Indien u hiervan gebruik wenst te maken, kunt u dit bespreken met uw behandelaar.
Privacyverklaring
Met een privacyverklaring kunnen patiënten in de geestelijke gezondheidszorg (GGZ) voorkomen dat een zorgverzekeraar diagnose-informatie, dan wel tot de diagnose herleidbare gegevens, in handen krijgt.
Als u van deze privacyverklaring gebruik wenst te maken, kunt u dit bij uw behandelaar aangeven.
Vragen/ klachten
Wanneer u vragen of klachten hebt over uw behandeling is het altijd een goede eerste stap om deze met uw behandelaar te bespreken. Openheid en zorgvuldigheid zijn voor de behandelaars van de PAAZ belangrijke waarden. Zij streven ernaar u passend te informeren en u een passende, deskundige en kwalitatief goede behandeling te geven.
Mocht u toch ontevreden zijn, dan zal uw klacht serieus genomen worden en zal er getracht worden samen met uw behandelaar tot een bevredigende oplossing te komen. Als dat niet lukt, kunt u zich wenden tot het Patiënten Service Bureau van het ziekenhuis.
04/23