- U bevindt zich hier:
- Home
- Afdelingen
- Folders
- Renografie met Lasix
Renografie met Lasix
Inleiding
Met uw instemming heeft uw specialist u verwezen voor onderzoek van de nieren. Het onderzoek vindt plaats op de afdeling medische beeldvorming/nucleaire geneeskunde.
Wat is een renografie?
Een renografie is een onderzoek waarbij afbeeldingen worden gemaakt van de nieren. De medisch nucleair werker dient u hierbij een kleine hoeveelheid radioactieve stof toe. De nieren nemen deze stof op en scheiden deze weer uit. De stof zendt gedurende korte tijd zwakke straling uit. Hierdoor is het mogelijk de nieren en de blaas af te beelden. Uw specialist krijgt aan de hand daarvan informatie over het functioneren van uw nieren en de afvoerwegen. De radioactiviteit verdwijnt snel weer uit uw lichaam. U ondervindt geen nadelige gevolgen van de radioactiviteit. Het stralingsrisico is namelijk verwaarloosbaar klein
Voorbereiding
Voor dit onderzoek hoeft u niet nuchter te zijn. Wel moet u voldoende drinken.
U meldt zich op de afgesproken tijd bij de balie van de afdeling medische beeldvorming/nucleaire geneeskunde. 30 minuten voor uw afspraak moet u een halve liter water drinken. Dit mag thuis of onderweg. Verdeel het over de tijd. Drink bijvoorbeeld elke 10 minuten een beker water. Dit is nodig om de urineproductie van de nieren te stimuleren. U mag gewoon uitplassen.
Het onderzoek
Een medisch nucleair werker voert het onderzoek bij u uit. Voor het onderzoek wordt u gevraagd nogmaals goed uit te plassen. In de onderzoekskamer brengt de medisch nucleair werker een kleine naald in een ader van uw arm in. De radioactieve vloeistof wordt via de naald toegediend.
Direct hierna worden foto’s gemaakt. Tijdens het maken van de foto's zit u op een stoel met uw rug tegen de gammacamera.
Uitzondering hierop zijn patiënten die een niertransplantatie hebben gehad en jonge kinderen. Zij liggen tijdens het maken van de foto's op een onderzoekstafel.
10 minuten later wordt ook de Lasix via de naald toegediend. Deze stof stimuleert de urine productie. Gedurende 20 minuten worden er foto’s van uw nieren en blaas gemaakt. Hierna wordt de naald verwijderd. Daarna moet u uitplassen en meteen wordt er nog een foto gemaakt. Dat duurt een minuut. Vaak is het nodig dat er 1 of 2 uur later nog een foto wordt gemaakt. De medisch nucleair werker spreekt dan met u een tijdstip af. Het maken van deze foto duurt ook een minuut.
De uitslag
U krijgt de uitslag van uw specialist bij uw eerstvolgende afspraak. Ligt u in het ziekenhuis? Dan krijgt u de uitslag tijdens uw verblijf in het ziekenhuis.
Attentie
Bent u zwanger of denkt u zwanger te zijn? Meld dit dan bij het maken van de afspraak of voor het onderzoek. De arts bekijkt dan zorgvuldig of het onderzoek moet doorgaan of niet. Ook als u borstvoeding geeft, moet u dit melden. De arts geeft u dan advies. Meestal is dat 24 uur de borstvoeding stoppen.
Route
De afdeling medische beeldvorming/nucleaire geneeskunde van het Bravis ziekenhuis bevindt zich op locatie Roosendaal op route 141 op de eerste verdieping. De afdeling is het best bereikbaar via de hoofdingang.
Verhinderd?
Bent u verhinderd? Geef dit dan zo snel mogelijk door aan secretariaat medische beeldvorming/nucleaire geneeskunde op 088 - 70 68 550. Kijk op Nucleaire geneeskunde - Bravis | Bravis voor de actuele bereikbaarheid.
Vragen
Heeft u een uitnodiging voor BeterDichtbij en heeft uw vraag geen spoed? Stel dan uw vraag via de BeterDichtbij app. U ontvangt binnen één werkdag een reactie.
Heeft uw vraag spoed of heeft u nog geen uitnodiging ontvangen voor BeterDichtbij? Neem dan contact op het secretariaat medische beeldvorming/nucleaire geneeskunde op 088 – 70 68 550. Kijk op Nucleaire geneeskunde - Bravis | Bravis voor de actuele bereikbaarheid.
Suggesties en klachten
De organisatie van het ziekenhuis kan altijd beter. Uw suggesties zijn dan ook van harte welkom op het Patiënten Service Bureau. Ook kan het voorkomen dat u niet helemaal tevreden bent over de manier waarop u in ons ziekenhuis behandeld bent. Bespreek dit in de eerste plaats met degene die u daar verantwoordelijk voor acht, bijvoorbeeld de medisch specialist, het hoofd van de afdeling of een verpleegkundige. Lost dit gesprek niets op, dan kunt u contact opnemen met het Patiënten Service Bureau. Het ziekenhuis beschikt namelijk over meerdere procedures voor de correcte afhandeling van klachten. Het Patiënten Service Bureau kan u daarbij helpen.
03/25